Skip Navigation or Skip to Content

Herkennen van signalen drugscriminaliteit in havens speerpunt in aanpak

1 augustus 2023
3 min leestijd

Ondernemers in Nederlandse binnenhavens maken zich zorgen. Zij zien de (drugs)criminaliteit in de binnenhavens groeien, hun personeel voelt zich onveilig en sommige ondernemers zouden zelfs bang zijn de haven te verlaten als de beveiliging al weg is. Dat blijkt uit een onderzoek dat door RTL Nieuws is uitgevoerd. Burgemeesters, politie en ondernemers spreken de angst uit voor 'Rotterdamse toestanden' in hun binnenhavens. Platform Veilig Ondernemen Rotterdam maar ook de andere regionale PVO's zetten zich daarom in om ondernemers bewust te maken van de signalen van ondermijning in havens én vertellen welke acties zij kunnen ondernemen als ze een verdachte situatie zien.

Waterbedeffect

In de Rotterdamse haven is drugscriminaliteit al jarenlang een bekend probleem. Duizenden kilo’s drugs worden in zeecontainers Nederland binnengesmokkeld en in de haven door ‘uithalers’ uit de container gehaald. Ondernemers in binnenhavens, havens die niet aan zee liggen maar aan een binnenwater, zien nu ook een stijging van deze problematiek in ‘hun’ havens. RTL Nieuws schrijft dat ondernemers zien hoe criminelen hen overdag in de gaten houden, kijken waar de beveiligingscamera’s bevestigd zijn en vervolgens ’s nachts inbreken op het terrein om drugs uit containers te halen.

Een verklaring voor de stijging van criminaliteit in de (kleinere) binnenhavens kan het ‘waterbedeffect’ zijn. Omdat de Rotterdamse haven en de haven van Vlissingen steeds beter worden beveiligd, wordt het voor criminelen moeilijker daar ongezien hun praktijken uit te voeren. Daarom kunnen ze uitwijken naar de minder goed beveiligde havens, waar kans op slagen groter is.

Verschillende methoden

“In de kleine havens kan men vrij makkelijk anoniem blijven”, vertelt Suus de Kovel, adviseur bij PVO Regio Rotterdam, in het NPO Radio1-programma Het Misdaadbureau. “Maar ook het herkennen van signalen van ondermijnende (drugs)criminaliteit blijkt heel erg lastig te zijn. Als we het gesprek aangaan met ondernemers over wat ondermijning is, wat de signalen zijn en waar je het kan melden, merken we dat deze niet gezien worden. Wanneer is iets afwijkend gedrag?”

Wat het bemoeilijkt om signalen te herkennen, is dat criminelen niet één methode hebben om drugs te smokkelen. “Je zou kunnen denken aan een klein bootje wat ze gebruiken waarmee ze vanuit een groter schip de jachthaven ingaat. In dat kleine bootje leggen ze tassen met drugs, die zo de jachthaven binnenkomen.” Bij andere methoden zouden drugscriminelen onder meer een onderwaterscooter gebruiken en drugs die verstopt zit onder schepen opduiken.

 

 

Inzet Platform Veilig Ondernemen

Onderdeel van de problematiek is dus dat het voor ondernemers lastig is om de signalen van (drugs)criminaliteit in havens te herkennen. Platform Veilig Ondernemen zet zich dan ook in om ondernemers te informeren over deze signalen en delen de vervolgstappen: wat doe je als je een verdachte situatie ziet? Maar ook: hoe voorkom je als ondernemer dat jouw medewerkers in zee gaan met een crimineel?

Met onder meer de Escaperoomboot kunnen ondernemers meer leren over drugscriminaliteit in havens. Iedereen die aan boord van deze boot stapt, wordt geconfronteerd met signalen van ondermijnende criminaliteit. De uitdaging is om deze signalen te herkennen en puzzels op te lossen. Nadat de tijd voorbij is, spreken de ‘opvarenden’ hun ervaringen na met specialisten. Zijn alle signaleren opgepikt? Deze Escaperoomboot meert aan op verschillende plekken in heel Nederland. Kijk voor meer informatie in onze agenda.

Naast de Escaperoomboot gaan onze PVO-adviseurs ook op verzoek langs bij watersportverenigingen en havens, om een presentatie te geven over ondermijning in jachthavens. Zo waren Lynn van Kooten (Adviseur PVO Regio Rotterdam) en Gaby de Ruiter-Brand (Themaspecialist ondermijning PVO-NL) in april te gast bij watersportvereniging De Put in Goudswaard. Meer informatie en de ervaringen van aanwezigen lees je in het artikel op de website van PVO Regio Rotterdam.