Skip Navigation or Skip to Content

Winkelcriminaliteit complex probleem zonder eenduidige oplossing

5 april 2023
3 min leestijd

Het tijdrovende proces van aangifte doen, de ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie en het gemak waarmee dieven tegenwoordig artikelen uit winkels meenemen zonder te betalen. Het waren belangrijke onderwerpen op de themamiddag Winkelcriminaliteit. Platform Veilig Ondernemen (PVO) Amsterdam-Amstelland organiseerde deze middag op donderdag 30 maart. Niet enkel winkeliers waren goed vertegenwoordigd. Ook veiligheidsprofessionals en politieagenten gingen met elkaar in gesprek. Allen met maar één doel: het vinden van een oplossing voor het probleem winkelcriminaliteit.

Proces van aangifte doen

Bijna alle winkeliers krijgen er wel eens mee te maken: winkelcriminaliteit. Dit kunnen scholieren zijn die stiekem een chocoladereep in hun jaszak stoppen, maar ook georganiseerde criminaliteit in de vorm van mobiel banditisme. Aangifte doen van winkeldiefstal blijkt voor veel winkeliers echter niet vanzelfsprekend. Zo vertelt Peter Koopman, eigenaar van Health&beauty-X, dat hij meerdere keren per week te maken heeft met winkeldiefstal maar dat hij geen aangifte hiervan doet. Het proces van aangifte doen duurt erg lang. Daarnaast ziet hij het niet zitten dat een van zijn medewerkers samen met de dief op de politie wacht. “Je hebt geen idee hoe lang het duurt voordat de politie komt”, laat hij weten. In plaats van aangifte doen, treft hij zelf maatregelen om het winkelcriminelen moeilijk te maken. “Ik heb 16 beveiligingscamera’s hangen en 12 uur fysieke bewaking per dag.” Daarnaast haalt hij producten die populair zijn bij winkeldieven uit zijn assortiment.

Inzet van kunstmatige intelligentie

Een van de ontwikkelingen die in de toekomst, maar ook nu al, een grote rol kan spelen in de bestrijding van winkelcriminaliteit is kunstmatige intelligentie. Er is nieuwe software op de markt die retailers kunnen inzetten om winkeldieven terwijl ze nog in de winkel zijn aan te spreken op hun daad. Ulbe Keegstra is eigenaar van Veesion Benelux. Veesion is AI-software die geïnstalleerd kan worden op bestaande camerasystemen van winkels. “We voegen eigenlijk een aantal extra ogen toe”, vertelt Ulbe op de themamiddag. Deze extra ogen registreren verdachte handelingen en sturen een video-opname hiervan naar bijvoorbeeld de winkelmanager. “Het is aan deze persoon om zelf te beoordelen of het daadwerkelijk om diefstal gaat of niet.”
Het voordeel van deze software is dat het geen geslacht, huidskleur of leeftijd registreert. Het kijkt enkel objectief naar bewegingen.

Test in de praktijk

Een van de ondernemers die Veesion al in de praktijk heeft uitgetest is Pieter Hooijschuur, eigenaar van Plus Lammenschans in Leiden. Hij is erg enthousiast. “In het begin kregen we veel meldingen van verdachte handelingen vanuit het systeem. Doordat wij het systeem feedback kunnen geven werden dit minder meldingen.” De meldingen die ze nog wel binnen krijgen, zo’n zestien per dag, worden allemaal bekeken door de winkelmanager of de medewerker die die dag verantwoordelijk is. “Zo’n twee van die zestien meldingen blijken daadwerkelijke diefstallen te zijn.”

Complex probleem

Winkelcriminaliteit blijkt een complex probleem zonder eenduidige oplossing. Enerzijds is het aangifte proces efficiënter maken een mogelijke oplossing, maar tegelijkertijd verhoogt het aantal aangiften de druk op de politie. En dat terwijl de politie al een tekort aan capaciteit heeft.
Een andere mogelijkheid is dus de inzet van kunstmatige intelligentie, maar naast dat ondernemers hierin moeten investeren, behoeft dit ook een stukje training van personeel. En ook dat blijkt lastig: ondernemers zien een hoog verloop onder hun medewerkers.

Ondanks deze complexiteit ziet Platform Veilig Ondernemen Amsterdam-Amstelland toekomstperspectief. Hester Diemer, manager PVO Amsterdam Amstelland: “Waar nog kansen liggen, is het versterken van de samenwerking tussen de partijen. Eigenlijk moeten we allemaal een extra stap zetten richting onze partners, en hierbij begrip tonen voor waar zij in hun dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Alleen samen kunnen we komen tot meer en volledige aangiftes en een betere afhandeling, beter opgeleide en getrainde medewerkers en een betere informatiedeling tussen de verschillende partners.”