Skip Navigation or Skip to Content

Meer agressie en geweld in supermarkten

19 juni 2024
1 min leestijd

Werknemers in supermarkten hebben steeds vaker te maken met ongewenst gedrag, dat blijkt uit de recente Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van TNO en het CBS. Wat kun je als ondernemer doen bij agressie en geweld in jouw onderneming?

De Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) is een grootschalige jaarlijkse enquête die de veranderingen in het werk en de werkomstandigheden van werknemers in Nederland volgt.

Cijfers over agressie en geweld binnen supermarkten

In de meest recent gepubliceerde NEA komt naar voren dat een kwart van de supermarktmedewerkers te maken krijgt met ongewenst gedrag door klanten, terwijl het gemiddelde over heel Nederland 11% is. Daarnaast blijkt dat ruim 15% van de supermarktmedewerkers vindt dat er meer maatregelen nodig zijn tegen agressie, intimidatie of geweld, terwijl dat in de rest van de handelssector gemiddeld 5% is.

Albert Heijn stopt met naamkaartjes

Deze toenemende agressie heeft ertoe geleid dat supermarktketen Albert Heijn stopt met de naamkaartjes op de bedrijfskleding van medewerkers. Het naamkaartje – dat symbool staat voor klantvriendelijkheid en persoonlijke benadering – wordt namelijk steeds vaker door boze klanten misbruikt.

NPO Radio 1 fragment

Martijn Wildeboer, themaspecialist Gebiedsgerichte Vermogenscriminaliteit bij Platform Veilig Ondernemen, reageerde op dit nieuws in uitzending van NPO Radio 1. Wil je weten wat hij hierover zegt? Beluister de uitzending terug vanaf minuut 4:17.

Wat kan ik doen bij agressie en geweld in mijn onderneming?

Agressief gedrag komt vaak onverwacht. Maar in sommige gevallen kun je signalen van aankomende agressie en geweld oppikken en tijdig daarop inspelen. Hoe doe je dit en hoe train je jouw personeel?

Op deze pagina geven we jou concrete tips en adviezen