Voor je weet, heb je als ondernemer te maken met geweld in jouw eigen horeca onderneming. Er is namelijk sprake van een duidelijke geweldstoename in horecagelegenheden. Daarom hebben Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en PVONH (Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland) de krachten gebundeld om via mystery guests de oorzaken van deze geweldsexplosie te achterhalen. De mystery guests zullen anoniem horecazaken en uitgaansgelegenheden bezoeken. Hun focus ligt op de kuststrook Zandvoort - Bloemendaal - Bergen en verschillende Noordhollandse centrumgebieden.
Op basis van dit mystery guest-onderzoek zullen PVO Noord-Holland en de KHN Noord-Holland praktische programma’s ontwikkelen voor horecaondernemers. Dit zullen op maat gemaakte programma’s zijn, zodat de ondernemers op een veilige en preventieve manier kunnen omgaan met de geweldstoename in hun sector.
Toename uitgaansgeweld
KHN Noord-Holland deelt de zorgen van horecaondernemers, want sommige horecabezoekers gedragen zich alsof ze de ‘verloren’ coronajaren willen inhalen. Die attitude vertaalt zich helaas wangedrag. Een onderzoek van EenVandaag toont aan dat een derde (34 procent) van het uitgaanspubliek in de afgelopen 5 jaar slachtoffer is geweest van uitgaansgeweld.
Personeelstekort
Het gebrek aan ervaren horecapersoneel maakt het voor horecaondernemers ook lastig om deze problematiek aan te pakken. Tijdig signaleren van en omgaan met bezoekers onder invloed van alcohol en drugs vergt nu eenmaal kennis en ervaring. Het personeelstekort zorgt er dus voor, dat de meeste ondernemers vaak zelf die signaleringsrol moeten oppakken.
Focus mystery guests
De tien mystery guests zullen zich tijdens hun onderzoek concentreren op drie belangrijke aspecten: het gedrag van het horecapersoneel, de inrichting van de horecagelegenheden en het risicoprofiel van de gasten die agressie aanwakkeren. Het doorlichten van deze aspecten zal bijdragen aan de nieuwe praktische tools voor ondernemers om het uitgaansgeweld te beperken.