Skip Navigation or Skip to Content

Ook ondernemers slachtoffer van afpersmails over kinderporno

13 december 2023
3 min leestijd

De Fraudehelpdesk Zakelijk ontvangt de afgelopen periode berichten van ondernemers dat ze afpersmails ontvangen over het kijken van kinderporno. Afpersmails staan vooral bekend om het verspreiden van beschamende beelden door een hacker die zegt een virus te hebben geïnstalleerd op de computer van het slachtoffer. Hackers gaan nu een stapje verder met een andere manier van afpersen: een beschuldiging van kinderporno kijken. Naast de beschuldiging wordt het slachtoffer ook uitgemaakt voor pedofiel. Dit gebeurt zeker niet alleen bij persoonlijke mailadressen, want zakelijke mailadressen worden ook gebruikt voor deze scam.

Hoe ziet het eruit?

De hacker stelt de mail op dezelfde wijze op door te zeggen dat er een virus op de computer zit en er meegekeken kan worden. Daarbij beweert de oplichter dat diegene beelden heeft gemaakt toen jij zogenaamd kinderporno keek. Vaak ziet deze mail eruit alsof hij van een eigen zakelijke mailadres komt. Dit is een manier om te laten zien dat ze toegang hebben tot het adresboek. In de mail staan  ook nog twee regels die twee MP4-bestanden tonen. Dit is nep en het is niet mogelijk om erop te klikken. Dit is hun zogenaamde bewijs dat ze al beelden hebben opgenomen.

Een voorbeeld van de inhoud is dat als er binnen 72 uur geen €5.000,- in bitcoins betaald is, de filmpjes openbaar worden gemaakt. Filmpjes van de ontvanger die kinderporno kijkt. Dit is dus allemaal niet waar. De oplichter heeft geen informatie of beeldmateriaal.

Hoe voorkom ik phishing?

Er zijn verschillende manieren hoe je jezelf weerbaarder kan maken tegen phishing en de kans op slachtofferschap verkleint. Honderd procent garantie is er niet, maar op deze manieren kan je het wel minimaliseren.

  • Installeer een spamfilter. De meeste e-mailproviders hebben een spamfilter, die automatisch spam opruimt en naar de prullenbak verwijst. Vaak kun je ook de instellingen van een spamfilter aanpassen.
  • Gebruik jouw zakelijke e-mailadres alleen voor zakelijke communicatie. Op die manier vallen afwijkende mails eerder op.
  • Gebruik liever nooit de CC-optie wanneer je naar externen mailt. Wanneer je een mail stuurt naar verschillende meerdere personen buiten je organisatie via de CC-optie, dan kan iedereen alle bijkomende mailadressen zien. Gebruik liever de BCC-optie (Blind Carbon Copy) als je meerdere mensen tegelijk wilt mailen.
  • Check altijd de afzender. Soms wordt een e-mailadres bijna ‘nagemaakt’ door een valide e-mailadres te kopiëren, maar de letter O te vervangen door het cijfer 0. Ander voorbeeld: de letter l wordt dan vaak vervangen door het cijfer 1.

Bestaat er een centraal meldpunt voor dit soort oplichtingspraktijken?

Ja, je kunt phishing en andere vormen van fraude melden bij de Zakelijke Fraudehelpdesk
Jouw melding helpt ook anderen, omdat dit aanmeldloket alle voorbeelden gebruikt om anderen ervoor te waarschuwen. Daarnaast kan de Fraudehelpdesk jou vertellen bij welke organisatie(s) je kunt aankloppen wanneer je slachtoffer bent geworden van oplichting.

Op de genoemde website lees je ook goede voorbeelden van phishing mails. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Doe een melding

Meer lezen over phishing

Wil je meer lezen over phishing, wat het is en wat je moet doen als je slachtoffer bent geworden van deze vorm van cybercrime? Lees dan onze volgende artikelen:
Wat is phishing?
Ik ben slachtoffer van phishing. Wat moet ik doen?