Skip Navigation or Skip to Content

Ondernemers zien aantal winkeldiefstallen stijgen

21 december 2023
2 min leestijd

De cijfers liegen er niet om: het aantal winkeldiefstallen neemt toe en pakt daarbij een nieuw record. Het record is behaald met meer dan 43.000 diefstallen dit jaar. De vraag is natuurlijk nu hoe je dit tegen kan gaan en wat je als ondernemer er tegen kan doen.

Het winkelverbod

Er wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van een winkelverbod. De persoon in kwestie mag de winkel niet meer in. Daarnaast krijgt diegene een collectieve waarschuwing. Martijn Wildeboer, specialist bij Platform Veilig Ondernemen, legt hier meer over uit in een item van Editie NL.

“Er zal gekeken worden wat de NAW gegevens van de persoon in kwestie zijn en die krijgt van de ondernemer twee formulieren, één is het individuele winkelverbod maar tegelijkertijd een collectieve waarschuwing voor alle deelnemende winkels in het gebied”, vertelt Wildeboer. “Mocht die  binnen een jaar nog een keer bij een aangesloten deelnemer over de streep gaan dan kan de waarschuwing om worden gezet naar een collectief verbod.”

Na het krijgen van een collectief verbod, is de persoon in kwestie niet meer welkom in elke deelnemende winkel binnen dit gebied. Het opleggen van een verbod kan mondeling of schriftelijk. Als iemand weigert de winkel te verlaten dan pleegt diegene huisvredebreuk.

Een vermoedelijke reden van de stijging van winkeldiefstallen is corona. Veel personeel is tijdens de pandemie ergens anders gaan werken wat heeft geleid tot personeelstekort in de retail. Eerder heeft Martijn Wildeboer gezegd tegen het AD dat het niet alleen ligt aan de inflatie. Het aantal winkelbezoekers is namelijk toegenomen na corona en met te weinig personeel aanwezig loop je een grotere kans op winkeldiefstal.

Wat kan je als ondernemer doen om de kans op winkeldiefstal te verkleinen?

  • Verwelkom de klanten. Zo weten potentiële winkeldieven dat ze worden gezien door personeel.
  • Richt de winkel zo overzichtelijk mogelijk in. Zo houd jij overzicht op de klanten.
  • Plaats dure spullen op plekken waar goed zicht op is
  • Maak gebruik van camera’s. Let op: maak duidelijk dat er cameratoezicht is, bijvoorbeeld door in je huisregels of met een bordje bij de ingang van je zaak
  • Train je werknemers op wat ze moeten doen op het moment van een incident.