Wat is een digitaal nachtregister?
Ben je ondernemer in sector recreatie en toerisme? Dan heb je misschien wel te maken met tijdelijke bewoners van recreatieverblijven zoals hotels, campings, recreatiehuisjes of jachthavens. Als beheerder van zulke locaties moet je als ondernemer een verplicht nachtregister bijhouden van jouw tijdelijke gasten. Dit register is verplicht voor gemeenten en ondernemers die accommodaties zoals vakantieparken of tijdelijke huisvesting aanbieden.
Waarom is een digitaal nachtregister verplicht?
De verplichting van een nachtregister is in het Wetboek van Strafrecht opgenomen, omdat het een waardevol middel is voor politie en justitie in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit. Criminelen willen zich graag anoniem verplaatsen en maken daarom vaak gebruik van locaties zoals vakantieparken, jachthavens of kleine hotels. Een digitaal nachtregister geeft jou en de politie snel een goed overzicht van de aanwezige gasten. De politie maakt dan ook graag gebruik van een nachtregister wanneer er in de buurt een voortvluchtige of gezochte crimineel gesignaleerd is.
Welke voordelen heeft een ondernemer om zo’n register bij te houden?
Een nachtregister is niet alleen belangrijk als mogelijk signaleringssysteem, maar biedt ook uitkomst bij calamiteiten. Bijvoorbeeld: er ontstaat een noodsituatie door een uitslaande brand, dan wil je als beheerder zeker weten dat iedereen veilig buitenstaat. Zo’n register geeft jou en de brandweer dan snel een totaaloverzicht van alle gasten.
De signaleringsfunctie van het nachtregister kan ook ongewenste gasten op afstand houden; criminelen verblijven liever op een vakantiepark of jachthaven zonder nachtregister dan een vakantiepark of jachthaven mét nachtregister. Zorg daarom dat je bij de balie ook duidelijk aangeeft dat jouw vestiging een nachtregister beheert. Je bent sommige gasten beter kwijt dan rijk, niet waar?
Welke gegevens moet je in zo’n register zetten?
In het nachtregister moet je de volgende zaken van jouw gasten noteren:
1. Naam en woonplaats van de gast;
2. Datum van aankomst en datum van vertrek;
3. Het type identiteitsbewijs dat de gast heeft getoond bij aankomst.
Sommige ondernemers willen graag het identiteitsbewijs innemen of kopiëren. In Nederland is dat niet toegestaan. Je mag alleen bepaalde gegevens overnemen die je verplicht in het nachtregister moet zetten.
Zijn er instanties die mijn nachtregister mogen inzien?
De gemeente kan, vanuit haar rol als handhaver, inderdaad om inzicht vragen in jouw nachtregister. Namens de gemeente kan een ambtenaar langskomen om te controleren of jij, als beheerder van het vakantiepark, werkelijk een nachtregister hebt én bijhoudt. Daarnaast kan de politie voor een onderzoek of opsporing ook een beroep op jou doen om het register in te zien.
Hoe vraag ik zo’n digitaal nachtregister aan?
Je kunt een nachtregister bij jouw gemeente aanvragen via de speciale Berichtenbox voor ondernemers: https://www.berichtenbox.antwoordvoorbedrijven.nl/
Via deze Berichtenbox kun je later ook gegevens uit het nachtregister digitaal en veilig uitwisselen met de gemeente of politie.
Ik beheer een vakantiepark. Hoe kom ik aan specifieke informatie die ik direct kan toepassen?
Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) heeft een handboek opgesteld voor veilige vakantieparken. Bekijk hier het inkijkexemplaar. Op de website van het ccv vind je nog meer informatie over dit onderwerk. Dan weet je hoe je veiligheidsproblemen kunt voorkomen én aanpakken. Ook brancheorganisatie HISWA RECRON biedt veel informatie over veilig ondernemen binnen de recreatiesector.